Kierując się naczelnymi zasadami poszanowania powszechnie obowiązującego prawa, informujemy, że w dniu 25 września 2024 roku wdrożyliśmy przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Zgodnie z jej postanowieniami, w Naszym Biurze Rachunkowym, wprowadziliśmy mechanizmy organizacyjno – prawne, mające na celu przeciwdziałanie naruszeniom prawa, w obszarach istotnych dla interesu publicznego, jak również rozwiązania, które zapewniają ochronę prawną osób, które zdecydują się zgłosić fakt naruszenia.
Pragniemy zapewnić Naszych Klientów o maksymalnej transparentności oraz legalności czynności, które podejmujemy w ramach usług świadczonych przez Biuro Rachunkowe. Zgodnie z powyższym oświadczeniem, przekazujemy poniżej treść klauzuli informacyjnej dla Sygnalisty oraz treść Polityki Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów.
Klauzula informacyjna
w związku z przetwarzaniem danych osobowych sygnalisty
W związku z otrzymanym zgłoszeniem naruszenia na podstawie Procedury Zgłaszania naruszeń informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Krzysztof Ziober prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Biuro Rachunkowe Krzysztof Ziober, ul. Krakowska 176, 33-100 Tarnów, NIP: 9930378588, REGON: 1211918002.
- Może Pani/Pan kontaktować się z Administratorem w sprawach związanych
z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) „RODO” z wykorzystaniem poniższych danych teleadresowych: - adres korespondencyjny: ul. Krakowska 176, 33-100 Tarnów,
- adres poczty elektronicznej: biuro@kancelaria-ziober.pl
lub z wyznaczonym u Administratora Inspektorem Ochrony Danych na adres e-mail: iod@kancelaria-ziober.pl.
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu przyjęcia zgłoszenia oraz przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego na podstawie obowiązku prawnego, jakiemu podlega Administrator na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
- Kierując się naczelną zasadą ochrony tożsamości Sygnalisty, Administrator dopuszcza dokonanie zgłoszenia w formie anonimowej. W przypadku podania danych umożliwiających identyfikację, Pani/Pana dane osobowe nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, tj. podmiotom spoza zespołu odpowiedzialnego za prowadzenie postępowania w zgłoszonej sprawie, chyba że za Pani/Pana wyraźną zgodą.
- Administrator można wyjątkowo ujawnić Pani/Pana dane osobowe w związku
z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy; w celu zagwarantowania Pani/ Panu prawa do obrony, może dojść do ujawnienia Pani/Pana danych, gdy takie działanie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa. Przed dokonaniem takiego ujawnienia, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadomi Panią/ Pana, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia danych osobowych. Powiadomienie nie jest przekazywane, jeżeli może zagrozić postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu. - Administrator zapewnia poufność Pani/Pana danych w związku z otrzymanym zgłoszeniem. W związku z tym dane mogą być udostępnione jedynie podmiotom uprawnionym do tego na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom, którym Administrator powierzył przetwarzanie danych.
- Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
- Posiada Pan/Pani prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/ Panu także prawo do żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne.
- Administrator może udostępnia Pani/Pana dane osobowe jedynie podmiotom świadczącym usługi hostingodawcy, oraz osobom lub podmiotom za pomocą których realizuje procedurę zgłoszeń naruszeń prawa.
- Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie danych osobowych do Prezesa UODO (uodo.gov.pl). Wyżej wskazaną skargę należy wnieść do organu nadzorczego, Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, na adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
- Podanie danych jest dobrowolne i nie stanowi warunku przyjęcia oraz rozpatrzenia zgłoszenia.
- Pani/Pana dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
- Pani/Pana dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.
Polityka Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów
przyjęta przez Krzysztofa Ziober prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Biuro Rachunkowe Krzysztof Ziober, ul. Krakowska 176, 33-100 Tarnów, NIP: 9930378588, REGON: 121191800: adres e-mail: biuro@kancelaria-ziober.pl, nr tel.: (14) 692-92-03.
- 1. PREAMBUŁA
Powołując się na przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937
z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, oraz ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928), oraz w celu ich wykonania, Krzysztof Ziober prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Biuro Rachunkowe Krzysztof Ziober, ul. Krakowska 176, 33-100 Tarnów, NIP: 9930378588, przyjmuje Politykę Zgłaszania Naruszeń i Ochrony Sygnalistów o następującej treści.
- 2. DEFINICJE
- Biuro lub Pracodawca –Krzysztof Ziober prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Biuro Rachunkowe Krzysztof Ziober, ul. Krakowska 176, 33-100 Tarnów, NIP: 9930378588.
- Działania następcze – działania podejmowane przez Pracodawcę lub wyznaczonego Koordynatora w odpowiedzi na Zgłoszenie, mające na celu zweryfikowanie informacji zawartych w zgłoszeniu, np. wszczęcie postępowania wyjaśniającego, przeprowadzenie wewnętrznego dochodzenia, kontrola, zawiadomienie odpowiednich organów.
- Działania odwetowe – należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w Kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę Sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko Sygnaliście.
- Dyrektywa – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
- Ustawa – ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928.
- Informacja zwrotna – informacje przekazywane Sygnaliście o podjętych lub planowanych działaniach następczych.
- Informacja o naruszeniu prawa – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego Naruszenia Prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Biurze; uzyskaną przez Sygnalistę
w wyniku uczestnictwa w procesie rekrutacji, negocjacjach poprzedzających zawarcie umowy, lub w czasie świadczenia pracy, jak również informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa; - Kontekst zawodowy – przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane
z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług, pełnienia funkcji w Biurze lub na rzecz tego podmiotu, pełnienia służby w podmiocie prawnym; w ramach których uzyskano informację o Naruszeniu Prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych. - Osoba pomagająca – osoba, która wspiera Sygnalistę w dokonaniu zgłoszenia i może doświadczać działań odwetowych.
- Osoba związana z Sygnalistą – osoba fizyczna, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownik lub osoba najbliższa dla Sygnalisty w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. z 2024 r. poz. 17).
- Osoba, której dotyczy zgłoszenie – osoba wskazana jako sprawca naruszenia lub powiązana z nim.
- Koordynator – osoba wyznaczona przez Pracodawcę do przyjmowania zgłoszeń, ich weryfikacji oraz prowadzenia działań następczych.
- Naruszenie prawa – działanie lub zaniechanie sprzeczne z obowiązującymi przepisami lub mające na celu ich obejście.
- Nieprawidłowości – wszelkie naruszenia prawa oraz inne nadużycia i niezgodności, które mogą być zgłaszane w ramach niniejszej Polityki.
- Sygnalista – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która zgłasza lub ujawnia publicznie informacje o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą; Sygnalistą w rozumieniu Procedury może być Pracownik, Pracownik Tymczasowy, osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, Przedsiębiorca, Prokurent, Akcjonariusz lub wspólnik, członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, Stażysta, Wolontariusz, Praktykant.
- Zgłoszenie – informacja o podejrzeniu naruszenia prawa lub innych nieprawidłowości
w kontekście zawodowym. - Zgłoszenie wewnętrzne – zgłoszenie skierowane do Pracodawcy za pośrednictwem wewnętrznych kanałów zgłoszeniowych.
- Zgłoszenie zewnętrzne – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu informacji o naruszeniu prawa.
- Ujawnienie publiczne – podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej.
- 3. CEL PROCEDURY
Niniejsza procedura została przyjęta w celu:
- określenia zasad i trybów zgłaszania przez Sygnalistów informacji o naruszeniu prawa,
w tym informacji o uzasadnionym podejrzeniu dotyczącym zaistniałego lub potencjalnego Naruszenia Prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie
w Biurze; lub informacji dotyczącej próby ukrycia takiego naruszenia. - spełnienia wymogów prawnych wynikających z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku
o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928); - promowania kultury zgłaszania przez pracowników i inne osoby naruszeń prawa oraz innych nieprawidłowości przy wykorzystaniu wewnętrznych kanałów zgłoszeniowych;
- zapewnienia ochrony sygnalistom przed jakimikolwiek działaniami odwetowymi
ze strony Pracodawcy, współpracowników czy innych osób związanych z miejscem pracy; - stworzenia bezpiecznego i transparentnego środowiska pracy, w którym pracownicy mogą zgłaszać nieprawidłowości bez obaw o swoje bezpieczeństwo;
- wczesnego wykrywania naruszeń i innych nieprawidłowości w celu ochrony interesu publicznego oraz dobrego imienia Pracodawcy.
- 4 POSTANOWIENIA WSTĘPNE
- Biuro, jego Pracownicy oraz Współpracownicy, niezależnie od zajmowanego stanowiska oraz rodzaju i czasu zatrudnienia, zobowiązują się do należytego, oraz zgodnego
z prawem wypełniania obowiązków służbowych, jak również przeciwdziałania
i eliminowania wszelkich zagrożeń, w tym szczególnie tych mogących prowadzić do nadużycia prawa. - Pracodawca oświadcza, iż nie będzie tolerował jakichkolwiek działań lub zaniechań wykonywania obowiązków, mających na celu złamanie prawa, lub skutkujące zagrożeniem Naruszenia Prawa powszechnie obowiązującego, w tym przede wszystkim stanowiącego przedmiot niniejszej Polityki.
- Biuro zaznacza, iż wszelkie zgłoszenia będą skrupulatnie badane, a wobec ujawnionych nieprawidłowości Pracodawca zastosuje odpowiednie środki zaradcze, w tym takie jakie przeniesienie do innej jednostki organizacyjnej lub na inne stanowisko pracy; zastosowanie kary porządkowej lub środka dyscyplinującego, pozbawienie uprawnień wynikających z przepisów wewnętrznych obowiązujących w Biurze, z których korzystanie stanie się niemożliwe ze względu na naruszenie obowiązków pracowniczych; rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem lub bez wypowiedzenia z winy Pracownika, z zachowanie obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pracy, wszelkie inne działania, które będą uznane za właściwe w danej sytuacji, pod warunkiem, że nie będą one sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa.
- Pracodawca zobowiązuje się udzielić wszelkiej przewidzianej prawem oraz niniejszą Polityką ochrony osobie dokonującej zgłoszenie (Sygnaliście), osobie Pomagającej
w dokonaniu zgłoszenia, jak również Osobie Powiązanej z Sygnalistą. Ochrona, o której mowa w zdaniu poprzednim przysługuje, jeśli w świetle okoliczności oraz uzyskanych informacji, jakimi dysponuje w momencie zgłoszenia Koordynator lub Pracodawca, można uznać, iż ujawniane okoliczności są prawdziwe. Stanowi to niezbędne zabezpieczenie przed zgłoszeniami dokonywanymi w złej wierze, zgłoszeniami bezpodstawnymi lub stanowiącymi nadużycie prawa. - Pracodawca zobowiązuje Pracowników oraz Współpracowników, do podejmowania
w ramach obowiązków pracowniczych, jedynie działań zgodnych z zasadami współżycia społecznego, przy jednoczesnym poszanowaniu godności oraz wszelkich prawem chronionych dóbr osobistych; uczestnictwa w szkoleniach o tematyce związanej
z przeciwdziałaniem naruszeniom prawa; aktywnego uczestnictwa w postępowaniach wyjaśniających prowadzonych przez Koordynatora; niezwłocznego powiadamiania Koordynatora o ujawnionych działaniach odwetowych wobec Sygnalisty.
- 5. KOORDYNATOR
- Mając za cel przeciwdziałanie oraz sprawne reagowanie na potencjalne Działania Odwetowe stosowane wobec Sygnalisty, w szczególności takie jak dyskryminacja, mobbing i inne niepożądane zachowania w środowisku pracy, o których mowa
w art. 19 Dyrektywy oraz w art. 12 i 13 Ustawy, Pracodawca wyznaczył Koordynatora
w ramach struktury organizacyjnej swojego przedsiębiorstwa. - Do zadań Koordynatora należy monitorowanie i dokonywanie regularnego przeglądu niniejszej Polityki, dokonywania jej aktualizacji oraz uzupełnień, w celu zapewnienia skuteczności oraz spójności jej zapisów; przyjmowanie, prowadzenie i obsługa zgłoszeń, oraz przeprowadzanie czynności wyjaśniających, zgodnie z treścią Procedury; promowanie wysokich standardów etycznych oraz efektywnych metod rozwiązywania konfliktów i sporów; rozpoznawanie oraz niezwłoczne reagowanie na ujawnione działania odwetowe; współpraca z Pracodawcą w zakresie realizacji zadań wynikających z zapisów niniejszej Polityki.
- Pracodawca, za pośrednictwem Koordynatora, prowadzi działalność informacyjną, której celem jest wzrost świadomości prawnej Pracowników oraz Współpracowników,
w zakresie stosowania przepisów Dyrektywy oraz Ustawy. - Wzór upoważnienia do przetwarzania danych osobowych dla Koordynatora, stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.
- 6. ZAKRES PODMIOTOWY
Sygnalistami w rozumieniu niniejszej procedury mogą być:
- pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę;
- pracownicy tymczasowi;
- osoby świadczące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych;
- osoby, które przestały świadczyć pracę;
- kandydaci do pracy;
- stażyści, wolontariusze, praktykanci;
- prokurenci, akcjonariusze, wspólnicy;
- członkowie organów zarządzających lub nadzorczych;
- usługodawcy i dostawcy pracujący pod nadzorem pracodawcy;
- podwykonawcy usług księgowych.
- 7. ZAKRES PRZEDMIOTOWY
- Procedura dotyczy zgłaszania Naruszeń Prawa, w szczególności takich, jak korupcja; naruszenia przepisów dotyczących zamówień publicznych, usług, produktów i rynków finansowych, przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami, bezpieczeństwa transportu, ochrony środowiska, zdrowia publicznego, ochrony prywatności i danych osobowych, bezpieczeństwa żywności, zdrowia i dobrostanu zwierząt, bezpieczeństwa sieci systemów teleinformatycznych, ochrony konsumentów; bezpieczeństwa sieci
i systemów teleinformatycznych, naruszenia norm etycznych, np. mobbing, dyskryminacja, molestowanie, niewłaściwe zachowanie wobec pracowników. - Przepisów niniejszej Procedury nie stosuje się do informacji objętych:
- przepisami o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji, które nie podlegają ujawnieniu z mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego ze względów bezpieczeństwa publicznego;
- tajemnicą zawodową zawodów medycznych oraz prawniczych;
- tajemnicą narady sędziowskiej;
- postępowaniem karnym – w zakresie tajemnicy postępowania przygotowawczego oraz tajemnicy rozprawy sądowej prowadzonej
z wyłączeniem jawności.
- 8. TRYB DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ
- Biuro umożliwia Sygnaliście dokonanie zgłoszenia wewnętrznego, za pośrednictwem następujących kanałów:
- poczty elektronicznej na adres: sygnalista@kancelaria-ziober.pl,
- pisemnie – w zamkniętej kopercie zaadresowanej do Koordynatora, dostarczonej pocztą zewnętrzną, opatrzonej napisem „Zgłoszenie naruszenia” oraz „Do rąk własnych”; umieszczonej w kolejnej zamkniętej kopercie, zaadresowanej na ul. Krakowską 176, 33-100 Tarnów, lub dostarczonej do skrzynki pocztowej umieszczonej w siedzibie Biura w korytarzy na pierwszym piętrze siedziby przy u. Krakowskiej 176, 33-100 Tarnów.
- ustne – na wniosek Sygnalisty zgłoszenie może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. W takim przypadku zgłoszenie jest dokumentowane
w formie protokołu spotkania, które odtwarza jego dokładny przebieg - Wybór kanału zgłoszenia wskazanego w ust. 1 niniejszego paragrafu należy do Sygnalisty.
- W celu umożliwienia Pracodawcy podjęcia możliwie niezwłocznych działań po otrzymaniu zawiadomienia; w przypadku uzasadnionego podejrzenia Naruszenia Prawa, Sygnalista powinien, w pierwszej kolejności, skorzystać z wewnętrznego kanału zgłoszeń zapewnionego przez Biuro.
- Pracodawca oświadcza, iż zgłoszenie może być dokonane również w formie anonimowej.
- W przypadku gdy zgłoszenie dotyczy działań lub zaniechań wyznaczonego Koordynatora, Sygnalista, powinien kierować swoje zawiadomienie korespondencyjnie, na adres Biura, z dopiskiem „do rąk własnych Pracodawcy”.
- W celu rzetelnej weryfikacji zgłoszenia oraz skutecznego podjęcia działania następczego zgłoszenie powinno zawierać co najmniej:
- dane osobowe Sygnalisty (nieobligatoryjnie) oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie;
- adres/sposób kontaktu z Sygnalistą (nieobligatoryjnie);
- możliwie dokładny opis przedmiotu naruszenia;
- opis Kontekstu związanego z pracą, który umożliwił dostrzeżenie zgłoszonego naruszenia;
- wskazanie uzasadnionych podstaw, które umożliwiły stwierdzenie, że informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa.
- Pracodawca udostępnia wzór formularza zgłoszenia wewnętrznego, który stanowi załącznik nr 2 do niniejszej Procedury. Stosowanie wzoru nie jest obligatoryjne dla skutecznego zgłoszenia Naruszenia Prawa.
- Pracodawca zastrzega, iż zgłoszenia wewnętrzne dokonane anonimowo, zawierające informacje w sposób oczywisty niewiarygodne bądź o niedającej się zweryfikować treści, nie będą rozpatrywane. Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń.
- Osoba dokonująca zgłoszenia, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło (tzw. zgłoszenie w złej wierze), podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.
- W przypadku ustalenia przez Koordynatora, że w zgłoszeniu świadomie podano nieprawdę lub celowo zatajono prawdę, dokonujący zgłoszenia może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy. Zachowanie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, może również zostać zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych lub osób wykonujących pracę zarobkową na innej podstawie niż stosunek prawny i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, bez zachowania okresu wypowiedzenia.
- 9. OCHRONA SYGNALISTÓW
- Sygnalistom oraz Osobom Pomagającym w zgłoszeniu przysługuje pełna ochrona przed działaniami odwetowymi, jak również próbami lub groźbami zastosowania takich działań.
- Sygnalista, który doświadczył działań odwetowych, ma prawo do wsparcia ze strony Koordynatora i Biura.
- Podejmowanie jakichkolwiek działań o charakterze represyjnym, dyskryminacyjnym lub innego rodzaju niesprawiedliwe traktowanie wobec Sygnalisty, będzie traktowane jako naruszenie niniejszej Procedury i może skutkować odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy łączącej dokonującego działań odwetowych
z Biurem. - Zakaz działań odwetowych obowiązuje także wtedy, gdy zgłoszenie dokonane w dobrej wierze okaże się bezzasadne.
- Zakaz działań odwetowych, poza osobą Sygnalisty, obejmuje także Osobę Pomagającą
w dokonaniu zgłoszenia, Osobę Powiązaną ze Zgłaszającym, a także osobę prawną lub inną jednostkę organizacyjną pomagającą Sygnaliście lub z nim powiązaną,
w szczególności stanowiącą własność Sygnalisty lub go zatrudniającą. - Do zakazanych działań odwetowych należą w szczególności:
- odmowa nawiązania stosunku pracy;
- wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;
- niezawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny;
- niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony;
- niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
- obniżenie wysokości wynagrodzenia za pracę;
- wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
- pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenie wysokości tych świadczeń;
- przeniesienie na niższe stanowisko pracy;
- zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
- przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
- niekorzystna zmiana miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
- negatywna ocena wyników pracy lub negatywna opinia o pracy;
- nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
- przymus, zastraszanie lub wykluczenie;
- mobbing;
- dyskryminacja;
- niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;
- wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
- nieuzasadnione skierowanie na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne;
- działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
- spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
- wyrządzenie innej szkody niematerialnej, w tym naruszenie dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty
- W szczególnych przypadkach, Biuro stosuje wobec Sygnalisty odpowiednie środki wsparcia takie jak pomoc prawna i psychologiczna, oraz ułatwienia w kontaktach
z organami państwowymi, jak również wprowadza specjalne środki ochrony, zabezpieczające Sygnalistę przed negatywnymi skutkami zgłoszenia, takimi jak niekorzystna zmiana warunków zatrudnienia czy rozwiązanie umowy o pracę. - W przypadku gdy informacja o naruszeniu prawa została anonimowo zgłoszona,
a następnie doszło do ujawnienia tożsamości Sygnalisty, stosuje się przepisy dotyczące ochrony sygnalisty. - Wzór formularza zgłoszenia działań odwetowych, stanowi załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.
- 10. TRYB ROZPOZNAWIANIA ZGŁOSZEŃ
- W ciągu 7 dni od otrzymania zgłoszenia Koordynator potwierdza jego przyjęcie. Wzór Formularza potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia stanowi załącznik nr 4.
- Zgłoszenia wewnętrzne są przyjmowane przez Koordynatora, który dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie spełnia warunki określone w niniejszej procedurze. W razie konieczności uzupełnienia lub wyjaśnienia zawartych w zgłoszeniu wewnętrznym informacji, Koordynator kontaktuje się
z Sygnalistą, o ile jest to możliwe. - Koordynator może odstąpić od rozpatrzenia zgłoszenia będącego przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia przez tego samego lub innego Sygnalistę, jeśli nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem. Koordynator informuje Sygnalistę o pozostawieniu zgłoszenia wewnętrznego bez rozpoznania, podając przyczyny, a w razie kolejnego zgłoszenia wewnętrznego pozostawia je bez rozpoznania i nie informuje o tym Sygnalisty.
- W przypadku gdy zgłoszenie wewnętrzne spełnia warunki, o których mowa w §8 ust 6, zaś treść zgłoszenia wewnętrznego uzasadnia wszczęcie postępowania wyjaśniającego, Koordynator podejmuje czynności mające na celu wyjaśnienie wszystkich okoliczności zawartych w zgłoszeniu.
- Prowadzone przez Koordynatora czynności wyjaśniające, polegają na wysłuchaniu Sygnalisty, uczestników lub świadków zdarzeń objętych zgłoszeniem, analizie dokumentów uzyskanych w trakcie postępowania (wiadomości e-mail, sms-y, pisma w formie papierowej, zdjęcia itp.), która stanowi dowody w sprawie naruszeń.
- Gdy zajdzie taka potrzeba, Koordynator może wezwać każdą osobę wykonującą pracę na rzecz Biura, celem złożenia wyjaśnień. Osoby wezwane są obowiązane do stawienia się i przedstawienia wszystkich informacji oraz dokumentów będących w ich posiadaniu, które umożliwić mogą ustalenie okoliczności naruszenia wskazanego
w zgłoszeniu wewnętrznym. - Osoby składające wyjaśnienia wobec Koordynatora zobowiązują się do zachowania
w poufności wszelkich informacji uzyskanych w trakcie ich uczestnictwa w postępowaniu wyjaśniającym. Wzór oświadczenia o zachowaniu poufności stanowi załącznik nr 5 do niniejszej Polityki. - Termin składania wyjaśnień wyznacza Koordynator, zawiadamiając uczestnika telefonicznie lub e-mailowo, nie później niż na dwa dni robocze przed planowanym terminem spotkania. Stawiennictwo na spotkaniu jest obowiązkowe i odbywa się na zasadzie polecenia służbowego.
- Uczestnik mający złożyć wyjaśnienia, może usprawiedliwić swoje niestawiennictwo na spotkaniu z Koordynatorem wskazują na okres niezdolności do pracy lub przebywaniem w tym czasie poza pracą (urlop wypoczynkowy, podróż służbowa, spotkania służbowe). W takiej sytuacji Koordynator wyznacza nowy termin spotkania. Postanowienia ust. 8 niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio.
- Uczestnik na czas spotkania z Koordynatorem jest zwolniony z obowiązków zawodowych na czas koniecznych czynności podejmowanych w ramach postępowania prowadzonego przez Koordynatora, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
- Spotkania z osobami składającymi wyjaśniania mogą odbywać się w formie zdalnej przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość wraz z elektronicznym obiegiem dokumentacji.
- Mając za cel ustalenie wszystkich okoliczności zgłoszenia, Koordynator może przeprowadzić konfrontacje stron; w takim przypadku wymagane będzie wyrażenie zgody przez obie strony.
- Koordynator może także zwrócić się o pomoc lub opinię do przedstawicieli innych komórek organizacyjnych Biura lub do podmiotu świadczącego usługi profesjonalne,
o ile wiedza i doświadczenie takich osób są niezbędne do wyjaśnienia wszystkich okoliczności naruszenia zawartego w zgłoszeniu. - Po wyjaśnieniu całokształtu okoliczności zawartych w zgłoszeniu Koordynator sporządza raport, który zawiera następujące informacje:
- opis naruszenia przedstawiony w zgłoszeniu,
- ustalony stan faktyczny,
- dowody, które zostały przedstawione podczas postępowania,
- ocenę zasadności zgłoszenia,
- wydane rekomendacje, zalecenia lub działania naprawcze wraz ze wskazaniem terminów ich realizacji oraz jednostek odpowiedzialnych za ich wykonanie.
- Wzór raportu, o którym mowa w ust 14 stanowi załącznik nr 6 do niniejszej Polityki.
- Rekomendacje, o których mowa w ust. 14 lit. e niniejszego paragrafu, mogą obejmować zastosowanie środków zaradczych (np. zmiany procesów, mediacje, dodatkowe szkolenia), jak również wyciagnięcie konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie nieprawidłowości, w tym kar porządkowych oraz
w szczególnych przypadkach rozwiązanie stosunku pracy. - Koordynator przekazuje Sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego lub, w przypadku nieprzekazania potwierdzenia, trzech miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
- W uzasadnionych przypadkach, termin prowadzenia postępowania wyjaśniającego
o którym mowa w ust. 17, może zostać wydłużony. Koordynator obowiązany jest
w takim przypadku zawiadomić Sygnalistę o przedłużeniu terminu, oraz podać termin zakończenia postępowania. - Koordynator nie przekazuje Sygnaliście informacji zwrotnej, jeśli nie podał on adresu do kontaktu, na który należy przekazać taką informację.
- 11. DZIAŁANIA NASTĘPCZE
- W przypadku, gdy:
- naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej Biura – Koordynator podejmuje określone, prawem dopuszczalne działania naprawcze,
- naruszeniu prawa nie można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej Biura – Koordynator zawiadamia organy ścigania lub wszczyna inne postępowanie określone przepisami prawa,
- zgłoszenie naruszenia okazało się bezzasadne – Koordynator oddala zgłoszenie
i zamyka postępowanie określone niniejszą procedurą. - Koordynator podejmuje działania następcze z zachowaniem należytej staranności oraz przy zachowaniu pełnej poufności tożsamości Sygnalisty (w przypadku zgłoszenia imiennego).
- 12. REJESTR ZGŁOSZEŃ
- Każde zgłoszenie wewnętrzne podlega zarejestrowaniu w Rejestrze Zgłoszeń bezpośrednio przez Koordynatora.
- Rejestr zgłoszeń wewnętrznych zawiera:
- numer zgłoszenia;
- przedmiot naruszenia;
- dane osobowe sygnalisty (jeśli zgłoszenie imienne) oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
- adres do kontaktu sygnalisty;
- datę dokonania zgłoszenia;
- informację o podjętych działaniach następczych;
- datę zakończenia sprawy.
- Wzór Rejestru Zgłoszeń stanowi załącznik nr 7 do niniejszej Polityki.
- Za prowadzenie Rejestru Zgłoszeń odpowiada Koordynator.
- Rejestr Zgłoszeń prowadzony jest w formie elektronicznej.
- Rejestr zgłoszeń wewnętrznych zawiera także zgłoszenia dokonane anonimowo. Jeśli sygnalista nie podał swoich danych osobowych lub adresu do kontaktu, w Rejestrze oznacza się takie zgłoszenie jako „anonim”.
- Rejestr ma charakter poufny, a dostęp do niego posiada jedynie Koordynator.
- Informacje dotyczące zgłoszenia są przechowywane w Rejestrze zgłoszeń wewnętrznych przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu innych postępowań zainicjowanych tymi działaniami
- 13. ZASADA POUFNOŚCI
- Zainicjowane przez Sygnalistę postępowanie prowadzone przez Koordynatora objęte jest obowiązkiem zachowania poufności co do wszelkich informacji ujawnionych zarówno w trakcie postępowania jak i po jego zakończeniu, w tym także poprzez odpowiednie zabezpieczenie wszystkich dokumentów i materiałów powstałych
w wyniku prowadzonych czynności wyjaśniających przed dostępem osób nieuprawnionych. - Do zachowania poufności obowiązana jest każda z osób uczestniczących
w postępowaniu, o czym jest ona każdorazowo informowana. - Treść przekazanego do Koordynatora zgłoszenie oraz dane Sygnalisty są objęte poufnością. Dane osobowe Sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że za wyraźną zgodą Sygnalisty.
- Zapisu ust. 3 nie stosuje się w przypadku, gdy ujawnienie jest koniecznym
i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku
z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub prowadzonymi przez sądy powszechne.
- 14. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
- Dane osobowe Zgłaszającego oraz osób wymienionych w zgłoszeniu są przetwarzane
w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia sprawy. - Dane niemające znaczenia dla zgłoszenia są niezwłocznie usuwane.
- Przetwarzanie danych odbywa się zgodnie z przepisami RODO, postanowieniami Dyrektywy oraz Ustawy.
- Klauzula informacyjna dla Sygnalisty stanowi załącznik nr 8 do niniejszej Procedury.
- Klauzula informacyjna dla osób trzecich stanowi załącznik nr 9 do niniejszej Procedury.
- 15 ZASADY OCHRONY TOŻSAMOŚCI SYGNALISTY
- Dane Sygnalisty pozostają poufne i nie mogą być ujawniane w toku postępowania stronom i uczestnikom tego postępowania, bez wyraźnego i jednoznacznego przyzwolenia ze strony Sygnalisty.
- Dostęp do danych Sygnalisty może mieć wyłącznie osoba, która otrzymała od Pracodawcy upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w tym zakresie
i została zobligowana do zachowania poufności. - Jeżeli zgłoszenie dotyczy innych osób (np. poszkodowanych lub świadków), zapewnia się im ochronę poufności ich tożsamości, na takich samych zasadach jak ochrona danych sygnalisty.
- W przypadku przyjęcia zgłoszenia anonimowego, niedopuszczalne są próby ustalenia tożsamości sygnalisty na podstawie treści zgłoszenia lub przekazanych przez niego danych do kontaktu.
- Za zapewnienie ochrony Sygnalisty zgodnie z wymaganiami wynikającymi
z przepisów ustawy o ochronie sygnalistów odpowiada Pracodawca. - Pracownicy i współpracownicy są zobligowani do stosowania niniejszej Polityki.
- Klauzulę informacyjną dla Sygnalistów została umieszczona na stronie internetowej Biura, pod adresem https://kancelaria-ziober.pl/sygnalisci/, oraz umieszczona na tablicy informacyjnej, na pierwszym piętrze w siedzibie Pracodawcy.
- Klauzula informacyjna jest także przekazywana przy pierwszym kontakcie z Sygnalistą.
- Osobom wyznaczonym do rozpatrywania zgłoszeń gwarantuje się niezależność
w wykonywaniu swoich działań – nie mogą one otrzymywać instrukcji postępowania od żadnej osoby z Biura. - Dostęp do kanałów zgłaszania nieprawidłowości mają wyłącznie osoby uprawnione do rozpatrywania zgłoszeń naruszenia prawa.
- W przypadku zgłoszeń ustnych lub przyjmowania ustnych wyjaśnień należy zapewnić środki umożliwiające ochronę poufności tożsamości Sygnalisty poprzez brak obecności osób postronnych podczas wizyty, wybór pomieszczenia, które nie jest objęte monitoringiem wizyjnym.
- Tworzy się odrębny rejestr Zgłoszeń dokonanych przez Sygnalistów.
- Dostęp do danych w rejestrze ma wyłącznie osoba upoważniona do przetwarzania danych Sygnalistów.
- Osoba wyznaczona do przyjmowania zgłoszeń niezwłocznie po otrzymaniu danych dokonuje ich pseudonimizacji oraz nadaje sygnaliście identyfikator (np. numeryczny), który będzie wykorzystywany podczas postępowania wyjaśniającego.
- Pseudonimizacja obejmuje wszelkiego rodzaju informacje umożliwiające bezpośrednią lub pośrednią identyfikację Sygnalisty, ze szczególnym uwzględnieniem tego, czy sama treść zgłoszenia nie wskazuje na tożsamość Sygnalisty.
- Nie dokonuje się pseudonimizacji danych Sygnalisty, jeżeli wyraźnie wyraził zgodę na upublicznienie jego danych.
- W przypadku otrzymania anonimowego zgłoszenia, od Sygnalisty nie żąda się dodatkowych danych osobowych, niż te, które zostały przez niego wskazane
w przekazanym zgłoszeniu, nawet jeżeli nie pozwalają one na jednoznaczną identyfikację. - Udział w procesie rozpatrywania mogą brać tylko bezstronne osoby, które zostały zobligowane do zachowania poufności, także po ustaniu stosunku pracy lub zakończeniu współpracy.
- Zapewnia się ochronę dokumentacji dotyczącej zgłoszeń oraz działań następczych:
- dane papierowe są przechowywane w szafie zamykanej na klucz, do której dostęp mają tylko osoby upoważnione do przetwarzania danych związanych
z postępowaniami; - dostęp do systemów, w których są przetwarzane dane, jest ograniczony do uprawnionych użytkowników, a każde działanie na danych (dostęp, edycja, usuwanie itp.) jest rejestrowane;
- dane przekazywane drogą elektroniczną są wcześniej zaszyfrowane i/lub pseudonimizowane;
- dane po ustaniu przydatności są usuwane bezpowrotnie z systemów, a dane papierowe niszczone w niszczarce.
- W postępowaniu należy odwołać się do numeru sprawy, pod którą zostało zarejestrowane zgłoszenie od Sygnalisty, a nie sprawy, której dotyczy zgłoszenie naruszenia.
- Danych Sygnalisty nie ujawnia się na wniosek stron lub uczestników postępowania wyjaśniającego.
- Sygnalista jest informowany o okolicznościach, w których ujawnienie jego tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.
- Danych Sygnalisty nie zamieszcza się w dokumentach związanych z postępowaniem wyjaśniającym ani w korespondencji e-mailowej.
- Jeżeli zgłoszenie wpłynie innym, niż zatwierdzony do przyjmowania zgłoszeń kanałem, osoba, która je otrzyma, jest zobligowana niezwłocznie przekazać je do osoby upoważnionej do rozpatrywania zgłoszeń i usunąć wszelkie jej kopie (np. z poczty e-mail).
- Dane Sygnalisty mogą być ujawnione tylko uprawnionym organom, w związku
z prowadzonym postępowaniem i/lub na wniosek i za zgodą Sygnalisty.
- 16. PRZEGLĄD PROCEDURY/ RAPORTOWANIE
- Procedura podlega okresowej weryfikacji co 2 (dwa) lata.
- Wszelkie zmiany w procedurze wymagają podania do wiadomości wszystkich pracowników (współpracowników).
- Koordynator nie rzadziej niż raz w roku przekazuje Pracodawcy zbiorczą informację
o zgłoszeniach wewnętrznych oraz o podjętych w związku z tymi zgłoszeniami działaniach następczych.
- 17. ZGŁOSZENIA ZEWNĘTRZNE
- Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem niniejszej Procedury.
- Rzecznik Praw Obywatelskich: informacyjna linia obywatelska: 800 676 676, e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl, Adres korespondencyjny: Biuro RPO, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa. Istnieje także możliwość przekazania zgłoszenia w języku migowym, anonimowo poprzez formularz kontaktowy na stronie lub osobiście w jednym
z oddziałów RPO. - Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego
z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami Ustawy. - Podmiot, celem zachęcenia do korzystania z możliwości dokonywania zgłoszeń wewnętrznych w pierwszej kolejności, w sytuacji gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej, określa system zachęt, do których należą: pomoc psychologa, wsparcie osób przyjmujących zgłoszenie, zapewnienie anonimowości Sygnalisty.
- 18. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Za prawidłowość oraz efektywność funkcjonowania niniejszej procedury odpowiada Pracodawca.
- Pracodawca zapewnia wszystkim pracownikom dostęp do pełnej treści Polityki, jak również do każdej jej aktualizacji lub wprowadzonych zmian.
- Osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji przekazuje się informację o procedurze wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie innej niż stosunek pracy umowy. Kandydat, o którym mowa w zdaniu poprzednim, zobowiązany jest złożyć Pracodawcy oświadczenie
o zaznajomieniu z treścią Polityki. - Oświadczenie Pracownika lub Kandydata do pracy o zaznajomieniu się
z postanowieniami niniejszej Polityki, stanowi załącznik nr 10. - Procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia przekazania jej do wiadomości wszystkich osób wykonujących pracę (współpracujących), po uprzednim uzgodnieniu jej treści z przedstawicielem pracowników.
- Niniejsza Polityka wchodzi w życie w dniu 25.09.2024 roku.